Sen sommaren 2010 ger jag kurser i segling och motormanövrering och ordnar lite längre seglingar med olika teman såsom konst, filosofi, kreativt skrivande och yoga.

Jag är en glad seglare som seglat jolle och windsurfat mycket som tonåring men aldrig i tävlingssammanhang. Som ung vuxen har jag njutit av många "tjejseglingar" i Stockholms skärgård och sedan 2005 har jag och maken ägt en Marieholm 26. 2014 skaffade jag en laserjolle som jag seglar med. Under hösten 2017 köpte vi en ny båt - en Linjett 35.

2007 gjorde vi en längre segling runt svenska kusten med vår Marieholm. Med den båten har vi också utforskat de danska vattnen flera gånger. 2010 och 2012 har jag seglat i Grekland respektive Kroatien. 2019 seglade jag med skeppare Linda Lindenau över Atlanten, från Sydafrika till Brasilien.

Strikt utbildningsmässigt har jag avlagt examen för fartygsbefäl klass VIII och båtmekanikerintyg. Jag är en av administratörerna i den öppna Facebook-gruppen "Ta Rodret Kvinna".


LÄS OM DE OLIKA KURSERNA LÄNGRE NER PÅ SIDAN

Anmälan görs via mail till: maria.wagner@hotmail.com

Båten på land - vad göra?

Jag har lite tips till dig som vill hålla ångan uppe kring båtlivet även så här off-season:

Båtmekanikerkurs:
Till alla som vill lära sig lite om sin båtmotor, hur den fungerar och hur man sköter underhåll och gör enkla reparationer rekommenderar jag en kurs med Rolf Lundqvist - en man som arbetat med motorer och lärande i hela sitt liv (se bild). Kursen är delvis teoretisk och man kan efter genomgången kurs avlägga examen för båtmekaniker men innehåller också mycket praktik.

Du får se, känna och pröva själv på ett annat sätt än vad de flesta andra kursgivare erbjuder. Kursen kommer att starta så fort det finns tillräckligt många intresserade - helst från och med januari/februari och kommer sannolikt förlöpa under en kväll i veckan. Kurslokal blir i en lokal nära småbåtshamnen i Limhamn. Kostnad: 1 500 kr + 250 kr för kursbok. Att avlägga examen för Båtmekanikerintyg kostar ett antal hundralappar extra.

Sätta-i-hop-en-Volvo-Penta motorkurs:
Dessutom finns några få platser för en specialkurs där Rolf Lundqvist leder arbetet att sätta ihop min Volvo Penta MD 5 motor. Den är utmonterad ur båten och Rolf håller på att skruva i sär den och skaffa reservdelar. Denna kurs äger rum under åtminstone två hela helger; 28-29 januari och 11-12 februari. Kostnad 1500 kronor. Kursen hålls i en lokal nära småbåtshamnen i Limhamn. Denna kurs leder inte till några intyg men ger en fördjupad kunskap till hur en dieselmotor fungerar. För att gå denna kurs bör du ha lite förkunskaper.

Om du är intresserad maila mig (maria.wagner@hotmail.com) eller rolf (rolf.lundqvist@batmotor.info)!